Wednesday, 5 September 2012

..::: PERMAINAN KANAK-KANAK ( KATEGORI SASARAN ):::..

1.0 TAJUK
       "Tuju saya"
        Kategori sasaran

2.0 MATLAMAT
      2.1 Mengembangkan kebolehan dan kemampuan dari aspek jasmani, emosi,
            rohani dan intelek guru pelatih.
      2.2 Melahirkan murid yang berkemahiran tinggi dalam mengawal pergerakan
            tubuh badan.

3.0 OBJEKTIF
      3.1 Aspek psikomotor
            3.1.1 dapat memperlihatkan koordinasi otot saraf, kelajuan dan daya
                     tahan secara maksimum.
            3.1.2 dapat merekacipta satu permainan kanak-kanak yang sesuai untuk
                     murid Tahap 1 dan 2.

      3.2 Aspek kognitif
            3.2.1 dapat membanding beza permainan tradisional dengan permainan
                     kanak-kanak.
            3.2.2 dapat mewujudkan persaingan sihat.

       3.3 Aspek efektif
             3.3.1 dapat memupuk semangat kerjasama antara ahli kumpulan.
             3.3.2 dapat membina keyakinan dan komitmen murid.
             3.3.3 dapat menerapkan nilai murni seperti semangat
                      kesukanan semangat berpasukan dalam diri murid.
             3.3.4 menyemaikan semangat muhibbah dan perpaduan antara kaum
                      dalam kalangan murid-murid.

4.0 PANDUAN PELAKSANAAN PERMAINAN
      4.1 gambar dan jenis-jenis alatan yang digunakan.
          
             4.1.1 belon


             4.1.2 radio


             4.1.3 gelung


            4.1.4 kerusi bertangga



             4.1.5 tali


             4.1.6 bola


      4.2 Prosedur pelaksanaan permainan
           1. Murid dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A dan 
               kumpulan B yang terdiri  daripada 5 orang peserta dalam setiap
               kumpulan.
           2. Setiap peserta diberikan dua biji bola.
           3. Peserta pertama daripada kumpulan A dan B dikehendaki berdiri
               di dalam gelung yang disediakan.
           4. Apabila muzik akan dimainkan, peserta perlu membongkok dan 
               memusingkan badan dengan jari telunjuk menyentuh lantai sebanyak
               lima pusingan.
           5. Kemudian, peserta perlu melompat dengan kedua-dua belah kaki 
               sehingga muzik diberhentikan.
           6. Selepas itu, dalam kedudukan tersebut, peserta perlu menggunakan
               sama ada kemahiran membaling, melontar atau melambung kedua-dua
               bola yang telah diberikan ke arah belon yang disasarkan.
           7. Permainan akan diteruskan dengan peserta seterusnya.
           8. Permainan akan tamat setelah semua peserta mendapat peluang untuk
               mensasarkan belon.

      4.3 Pelan kedudukan



      4.4 Peraturan dan syarat permainan 
            4.4.1 Syarat permainan 
    • Murid-murid hanya dibenarkan menggunakan tiga kemahiran sahaja iaitu kemahiran membaling,   melontar atau melambung.
    • Peserta dikehendaki melompat menggunakan kedua-dua belah kaki.
    • Apabila muzik diberhentikan, peserta tidak boleh berdiri melebihi zon 2.

           4.4.2 Pemarkahan


No comments:

Post a Comment